Waarom user generated content niet mag ontbreken in je content strategie
Tijdens onze tweede Marketing Meetup stond het onderwerp user generated content (UGC) centraal. Dick William Harinck trapte de middag af. Vanuit zijn werk als journalist (o.a. Telegraaf), redacteur (o.a. ANWB, Vacanceselect) en content specialist, deelde hij zijn kennis en ervaring. Na zijn presentatie kwam de interactie tussen de aanwezige bezoekers op gang. Aan de hand van verschillende stellingen ontstond er een sterke inhoudelijke discussie.
Vijf voordelen van UGC
UGC is van alle tijden. Denk bijvoorbeeld aan ingezonden lezersbrieven, homevideo’s, weerfoto’s, Allerhande, Wikipedia en Zoover. Maar wat zijn nu de voordelen van deze content? Vanuit marketingperspectief heeft UGC een positief effect op:
- Authenticiteit
- Betrouwbaarheid
- Loyalty
- Engagement
- Branding
Het is overigens een misverstand dat UGC gratis is, maar daarover lees je verder in de blog meer. Uiteindelijk is het de kunst om ervoor te zorgen dat er over je wordt gepraat. In de presentatie van Dick William vind je alvast een aantal voorbeelden van UGC ter inspiratie.
Durf te vragen
Alle begin is moeilijk, dus hoe start je met UGC? Het is vooral een kwestie van ‘durf te vragen’. Stel je klanten en volgers actief een gedragsvraag om content te sturen, maar vraag ze ook specifiek om jouw content te delen en vrienden te taggen. Zo creëer je een olievlek, die zich steeds verder uitbreidt. Zo heeft Citymarketing Amersfoort mensen gevraagd naar mooie foto’s van de stad Amersfoort. Daar kwam niet alleen content uit die goed gebruikt kon worden; Citymarketing bouwde tegelijkertijd een netwerk van fotografen op. Als je nog niet veel volgers hebt op social media, kun je je vraag ook onder de aandacht brengen middels advertising. En met de inzet van bloggers en vloggers kun je goed gebruikmaken van een groot netwerk om content breed te verspreiden.
Is UGC ook interessant voor B2B?
In de B2C-markt zetten bedrijven UGC regelmatig in. Een vraag die klanten ons stellen is of UGC ook interessant is voor B2B marketing. Nico de Jong van Citymarketing Amersfoort geeft een voorbeeld hoe zij dit hebben toegepast. Ze hebben een GoPro camera doorgegeven aan ondernemers. Die konden zo laten zien hoe leuk Amersfoort is om er je bedrijf te vestigen. Maar er zijn ook leuke voorbeelden van employer branding, waarbij content van collega’s wordt ingezet om nieuw personeel te werven. Elias Crum vertelde dat BMC Software daar zelfs het kanaal van Snapchat voor inzet. Ook het voorbeeld van een community platform van Takeda, waar artsen hun kennis delen, is een toepassing van UGC in B2B marketing.
Stelling: ‘UGC is een gevaar voor mijn branding’
Dat UGC voordelen biedt is duidelijk, maar wat nu als er negatief over mijn bedrijf of merk wordt geschreven? Dat is een veel gestelde vraag. Online loop je het risico dat mensen negatief over je publiceren. Maar is dat erg? Wij denken van niet. Van belang is dat je deze signalen niet negeert, maar er juist op reageert zonder de discussie aan te gaan. Met de juiste interactie kun je een negatieve reactie zelfs omturnen in jouw voordeel. Soms corrigeren gebruikers elkaar ook onderling al. Je hebt in ieder geval bereikt dat er over je gepraat wordt.
De stelling die hiermee samenhangt is dat je UGC moet laten redigeren. De aanwezigen waren het er unaniem over eens dat je dat juist niet moet doen omdat de echtheid er dan afgaat. Tijdens de Meetup werd zelfs geopperd om de stelling om te draaien: UGC mag je niet redigeren. Zo kun je het ook bekijken. Het is uiteraard wel mogelijk om bepaalde spelregels te hanteren. Die geven je de mogelijkheid om bijvoorbeeld racistische teksten of andere zaken die ethisch niet verantwoord zijn te verwijderen.
Stelling: ‘Zonder beloning geen content’
Over deze stelling waren de meningen verdeeld. Niet over de vraag of je moet belonen, maar wel over de inhoud van de beloning werd verschillend gedacht. Een beloning kan variëren van een bedankje of compliment tot een geldelijke beloning. Eigenlijk draait het vooral om het geven van aandacht. Tripadvisor en Facebook zijn voorbeelden van hoe het netwerk je de beloning geeft door je content te liken, delen of erop te reageren. Het betalen van je contentmakers kan invloed hebben op je authenticiteit dus bedenk goed of je dit wil. Maar niet belonen verkleint de kans dat iemand content over je maakt en deelt.
Stelling: ‘We kunnen niet meer zonder UGC’
Een interessante afsluitende stelling, waar de meeste bezoekers het wel over eens waren. We zijn benieuwd hoe jij erover denkt. Bij Marketing Guys adviseren we je graag hoe je UGC succesvol kunt inzetten voor je bedrijf. Neem eens vrijblijvend contact met ons op, dan nemen we de mogelijkheden met je door. Dat kan telefonisch via 033-7370250 of via ons contactformulier.
Next Meetup
Wil jij volgende keer ook onderdeel zijn van de discussie? Meld je aan voor de Marketing Meetup op 26 januari.