in Blog

Slim adverteren in 2018

Afgelopen donderdag 15 februari stond de negende editie van de Marketing Meetup op het programma. Deze keer verschillende presentaties over online advertising, de ontwikkelingen en de verwachtingen voor 2018. Elias Crum, trapte af met de trends voor online advertising in 2018, daarna kwamen Eric Graafland (Eleven Digital) en Viktor Wubbe (MIBTL Media) aan het woord. Lees hier het verslag.

De online advertising trends 2018

Online advertising als kanaal is sterk aan het veranderen. Programmatic buying is een advertentiedienst die steeds meer opkomt en deze manier van adverteren wordt gezien als het advertentiemiddel van de toekomst. Het geautomatiseerd inkopen van adverteren wint aan terrein en wordt bij een breder publiek bekend. Daarnaast wint Facebook nog steeds terrein als het gaat om online adverteren. Facebook wil weer het ‘sociale’ karakter terugkrijgen. Dit betekent kortweg minder ruimte voor bedrijven meer content van vrienden, familie en groepen. Wil je als bedrijf nog wel goed zichtbaar zijn bij je doelgroep dan moet je adverteren. Zie onze blog op Marketing Guys.nl.

Ook dochteronderneming Instagram ontwikkelt verder. De mogelijkheden om te adverteren op Instagram worden verder uitgebreid waardoor je gerichter je doelgroep bereiken op basis van hun interesses. Een andere trend in online advertising is ‘influencer marketing’. Wereldwijd zijn er veel online influencers en deze bekende vloggers, bloggers en creators hebben vaak een behoorlijk netwerk opgebouwd. Als adverteerder kun je hier goed gebruik van maken. De laatste trend die Elias Crum als veelbelovend aankondigde, is het adverteren middels video’s. Video advertising is een nieuwe weg ingeslagen met Social Media als Snapchat. Korte filmpjes, vaak ingezet door middel van retargeting hebben een groot effect op de doelgroep.

Download de presentaties

Slim adverteren middels programmatic buying

Eric Graafland van Eleven Digital vervolgde de Marketing Meetup met zijn presentatie over Programmatic buying. Deze manier van slim mediaruimte inkopen wint aan terrein. Hierbij maak je gebruik van de beschikbare data om slim advertenties in te kopen. Programmatic buying is een ingewikkeld proces, want je hebt te maken met de vraag en aanbodkant. Op basis van verschillende cookiepixels op je website verzamel je zoveel mogelijk informatie van je doelgroep. Op het moment dat je voldoende informatie hebt verzameld kun je gaan adverteren. In dit proces zitten veel tussenliggende partijen. Als adverteerder heb je vaak te maken met een agency, datamanagementplatformen, een demand side patform (DSP), ad exchanges, sell-side platform (SSP) en de publishers om je doelgroep te bereiken. Op basis van een realtime bidding die plaatsvindt, krijgt de op één na hoogste bieder de advertentieruimte. Dit proces vindt plaats in minder dan een halve seconde.

De mogelijkheden met programmatic buying zijn groots. Zo is het niet alleen mogelijk om online te adverteren, maar bijvoorbeeld ook op abri’s bij een station. Op basis van de verzamelde data is het relatief eenvoudig om hyperlocal te adverteren. Dat kan in de praktijk een straat, postcode of een specifieke winkel of evenementenhal zijn. Programmatic advertising moet niet worden gezien als een goedkope manier van adverteren, want dat is het niet. Wel is het een perfect middel om de kosten per acquisitie fors omlaag te brengen. Eric Graafland haalde een voorbeeld aan van een klant van hem. Deze klant maakte eerst gebruik van Google AdWords en dat resulteerde in een CPA (Cost per Acquisition) van €350,-. Door slim te adverteren is deze CPA teruggebracht naar onder de €100,-. En dat laat ook meteen de kracht van programmatic buying zien.

Mobile display advertising en geo-targeting

Mobiel adverteren is een aparte tak van sport. Viktor Wubbe van MIBTL media sprak hierover tijdens de Meetup. Mobile display advertising wordt voornamelijk gebruikt om awareness te genereren bij je doelgroep. Hierbij benadrukte Viktor: “More is better than less”. Dit betekent dat je goed zichtbaar moet zijn voor je doelgroep om resultaat te boeken. Een minimaal campagnebudget van €2000,- is dan ook wel een vereiste. Programmatic advertising op mobiel kent een aantal standaardvariabelen die veel gebruikt worden. Denk hierbij aan de provider, besturingssysteem, taal, demografische eigenschappen, tijd, whitelisting specifieke apps en locatiedata.

Met mobile display advertising is het mogelijk om te adverteren op websites, maar ook in apps op smartphones. Door de verzamelde doelgroepinformatie, kun je gericht impressies in te kopen om bij dezelfde doelgroep in beeld te komen. Een goede creative (banner) is cruciaal voor het succes van een campagne. Op basis van de specifieke locatie kun je bijvoorbeeld scholen targetten voor een open huis van een opleiding. Mobile display advertising is echt een actiematige manier van adverteren en werkt zeer goed als soft conversie. Om de waarde echt goed te kunnen bepalen van de campagne is het goed om conversie-attributiemodellen te gaan gebruiken. Andere kanalen gaan namelijk beter presteren door een mobiele campagne.

Next meetup:
Wil jij volgende keer ook onderdeel zijn van de discussie? Meld je aan voor de Marketing Meetup op 19 april.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie op dit bericht