in Blog

Het thema van de 6e meetup was ‘online persuasion’. De consument verwacht steeds meer van bedrijven op het gebied van de online experiene. Men moet snel en duidelijk hun weg kunnen vinden en men kiest voor organisaties die het beste uit de bus komen. Waar moet je dan precies aan voldoen om eruit te springen?

Hoe ga je bewust dat onbewuste brein prikkelen?

In zijn verhaal gebruikte Martin van Kranenburg de 7 principes van Cialdini. Deze principes helpen je om eerder een ‘ja’ te krijgen op je verzoek. Belangrijk om te weten is dat je nog zo je best kunt doen om iemand te overtuigen met allerlei argumenten, maar dat 95% van onze beslissingen onbewust worden genomen. Dus hoe overtuig je dan iemand?

Om iemand te overtuigen kun je niet simpelweg de principes van Cialdini toepassen. Je moet ze goed inzetten in de context van een bepaalde persoon en je inleven in jouw zogenaamde persona. Vraag je af wie je wilt overtuigen/wie jouw doelgroep is, welke taken voor hen belangrijk zijn en welke emotie zij daarbij hebben. Vertaal dit zo goed mogelijk in het design en de content op jouw website. Jouw website fungeert immers als visitekaartje van jouw organisatie.

Komt jouw persona op de website, dan heeft hij drie vragen:

  1. Denk ik dat ik een antwoord ga vinden op mijn vraag?
  2. Waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders?
  3. Hoe kan ik actie ondernemen?

Deze drie vragen moeten heel snel en gemakkelijk beantwoord worden. Zorg daarom dat je concreet bent en met een Call-to-Action de bezoeker verleidt om over te gaan tot actie.

Om jouw website optimaal in te richten, helpen de principes van Cialdini. Hieronder vind je de principes met tips hoe je dit vertaalt naar een online experience.

Sociale bewijskracht

Laat zien hoe vaak whitepapers al zijn gedownload of hoeveel mensen zich al hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief.

Autoriteit

Laat zien voor welke klanten je al werkt. Zo ziet men dat er al veel anderen vertrouwen in jou hebben en straal je expertise en vertrouwen uit.

Schaarste

Iets verliezen doet in ons brein twee keer meer pijn dan de blijheid die we voelen als we iets winnen. Denk daarover na bij teksten op de website. Gebruik bijvoorbeeld zinnen als: ‘Alleen vandaag!’ of ‘Mis het niet!’

Commitment en consistentie

Als men zich eenmaal ergens aan heeft gecommiteerd, dan zijn ze niet snel geneigd af te haken. Zo kun je in een bestelproces bijvoorbeeld eerst een aantal simpele vragen stellen. Helemaal aan het eind van het proces kun je om meer gegevens van  een persoon vragen, omdat de persoon nu veel sneller geneigd is dit in te vullen. Hij is al ver in het aankoopproces en heeft weinig zin om nog af te haken. Zo gaat het op veel bestelsites ook met verzendkosten. Daar ga je uiteindelijk toch wel mee akkoord, omdat je nu al bedacht hebt dat je het product wilt hebben.

Wederkerigheid

Om mensen te overtuigen om voor jou te kiezen, moet je soms iets weggeven. En dan bedoelen we weggeven zonder daar iets voor terug te verlangen.

Eenheid

Zorg voor een groepsgevoel. Men wil graag ergens bij horen. Zorg dat men zich bijvoorbeeld kan aansluiten bij een Linkedin-groep of bij alle andere nieuwsbriefabonnees.

Lijkt het je leuk om ook een interessante meetup bij te wonen? Schrijf je dan nu in voor de volgende sessie op 26 oktober aanstaande!

 

 

Geef een reactie op dit bericht