Meer resultaat met inbound marketing
Wat is eigenlijk het verschil tussen ‘traditionele marketing’ en ‘inbound marketing’?Met deze vraag trapte Elias Crum de vijfde Marketing Meetup af. En het antwoord? Inbound marketing is gebaseerd op het creëren van waardevolle en relevante content waar je doelgroep op zit te wachten. Daarom wordt ook vaak de term content marketing gebruikt. Hiermee creëer je meer betrokkenheid en interactie.
Vier fasen
Maar hoe doe je dat dan? We zien 4 fasen, waarin een ‘vreemde bezoeker’ transformeert naar een ambassadeur voor je bedrijf:
– Attract
– Convert
– Close
– Delight
Funnel
Je kunt verschillende middelen inzetten in de salesfunnel. We onderscheiden daarin de Top, Middle en Bottom of the funnel. Je kunt denken aan content in de vorm van blogs, whitepapers, maar ook een demo-aanvraag of ‘free trial’. Marketing automation helpt om de content op het juiste moment op de juiste manier aan de juiste persoon te laten zien.
Rendement
En wat levert een inbound marketing strategie dan uiteindelijk op? Een mooie vraag aan het slot van de presentatie. Onderzoek heeft uitgewezen dat het daadwerkelijk meer leads oplevert. De boodschap is zeker ook niet te stoppen met traditionele marketing! Het kan elkaar alleen maar versterken. De presentatie van Elias Crum kun je hier bekijken.
Praktijk
Citymarketing Regio Amersfoort past al jaren de inbound strategie toe, én met zichtbaar resultaat. Martijn Pas schetst een aantal aansprekende voorbeelden, die goed laten zien hoe deze strategie in de praktijk voor Citymarketing gewerkt heeft. De presentatie van Martijn Pas kun je hier bekijken.
Chat als middel
Wist je dat tussen de 1 en 3% van je bezoekers uiteindelijk op een chat ingaan? Zoveel conversie haal je bijna op geen ander medium. Vervolgens converteert gemiddeld 20% naar een saleslead in een B2B omgeving. Dit zijn cijfers afkomstig van Nick Blom van LivechatService, de laatste spreker van de Meetup.
Eigenlijk kun je een chatfunctie op je website vergelijken met een fysieke winkel. Daar word je ook aangesproken en verder geholpen. Een voorbeeld van pro-actieve klantbenadering dus. Nick gaf een kijkje achter de schermen door live in te loggen op hun systeem en zo te laten zien hoe het in de praktijk werkt. Interessant om te zien!
Lees ook de blog van Marketing Guys met 5 tips voor de inzet van chat in je B2B inbound marketing.