Marketingsucces dankzij user generated content
Marktplaats, Nu.nl, Iens, kledingwebwinkel ASOS, Wikipedia; ze profiteren al jaren van content die door hun doelgroep wordt geschreven en geplaatst. User generated content (UGC) is niets nieuws onder zon, toch zijn er veel bedrijven die er nog niet van profiteren. En dat terwijl gebruikerscontent een steeds grotere invloed zal hebben op je vindbaarheid en geloofwaardigheid.
Vindbaarheid en zichtbaarheid
UGC draait meestal in de vorm van een testimonial, video, referentiecase of foto mee in de marketingcampagne van een bedrijf. Veelal heeft de gebruiker-gegenereerde inhoud een positief effect op de organische vindbaarheid en zichtbaarheid van het bedrijf. UGC zorgt voor een continue stroom aan nieuwe bezoekers en content op je website, iets wat Google natuurlijk erg interessant vindt. Voor organisaties die een brandingcampagne willen lanceren is UGC dus een must.
Een goed voorbeeld van een geslaagde brandingcampagne is #GoudenCaravan, de social media winactie van Camp to Go. Met een opvallende gouden caravan trok het bedrijf een aantal weken door het land: “Hij rijdt door Nederland, je ziet ‘m op events, beurzen en open dagen. Post je selfie op social media met hashtag #GoudenCaravan en misschien krijg jij ‘m mee voor een probeerweekend!”
De campagne leverde een enorme hoeveelheid aan selfies op. Dick William Harinck, als contentmarketeer bij Camp to Go verantwoordelijk voor #GoudenCaravan, vertelt meer over de geslaagde brandingcampagne tijdens de Marketing Meetup van 24 november.
Geloofwaardigheid en conversieratio
Voor organisaties die zich meer willen richten op het verhogen van de conversieratio is gebruikerscontent ook zeer interessant. Uitgebreid onderzoek van Social Annex wijst onder andere uit dat UGC de kans op een aankoop in een webshop kan verhogen met maar liefst 105 procent. Bovendien geeft 50 procent van de online shoppers aan dat ze reviews lezen voordat ze online een product aanschaffen.
De populaire kledingwebshop ASOS heeft het begrip kledingreviews de afgelopen jaar naar een hoger plan getild met #AsSeenOnMe, een online gallery waarop klanten hun ASOS-kleding kunnen showen. Online een nieuwe spijkerbroek aanschaffen? Eerst kijken hoe de jeans bij iemand anders staat. Toegankelijker kan niet. En juist in die laagdrempeligheid zit succes.
Kracht van laagdrempeligheid
Ongeacht bedrijfsgrootte of de mate van naamsbekendheid; iedere organisatie wil een campagne lanceren waar de consument zich op persoonlijk niveau tot aangetrokken voelt. Hoe lager de drempel, hoe meer emotionele betrokkenheid en shares. Grote merken als Coca Cola lanceren al jaren succesvolle UGC-campagnes. De social media campagne #ShareACoke ging met 500.000 fotoshares en meer dan 25 miljoen nieuwe volgers viral als global trending topic.
Meer weten over UGC?
Dat de juiste inzet van gebruikerscontent leidt tot succes behoeft als het goed is geen uitleg meer. Maar hoe genereer je content van je doelgroep en hoe geef je UGC een concrete plek in je contentstrategie voor volgend jaar? Leer het tijdens de Marketing Meetup van 24 november 2016. Inschrijven is gratis en kan via onderstaand formulier, maar wees er snel bij; er is plek voor maximaal 50 marketingspecialisten.