Marketing Meetup: Marketing (Technology) & sales trends voor 2018
Op 21 december vond de laatste Marketing Meetup van het jaar 2017 plaats. Leerhotel had Klooster had een zaal beschikbaar gesteld. En hoewel het slechts een paar dagen voor Kerst was, kwamen er toch zo’n 35 mensen opdagen. Het onderwerp van de Meetup was dit keer de trends voor 2018 in Marketing (Technology) en Sales.
Marketing Technology trends voor 2018
Elias Crum van Marketing Guys beet het spits af met 6 Marketing Technology trends. In een bevlogen verhaal gaf deze aan dat veel wat nu nog handmatig gebeurt, in 2018 allemaal geautomatiseerd kan. De zes trends op een rijtje:
- Artificial intelligence & machine learning in marketing automation
- Datawarehouse, -lakes en CRM koppelingen aan marketing automation
- De GDPR wetgeving of de AvG
- Geo-targeting en andere programmatic advertising mogelijkheden
- Datavisualisatie & dashboarding
- Chatbots en artificial intelligence
De hele presentatie van Elias kun je hier downloaden (download pdf).
Locatie Leerhotel
Benjamin van Brakel, salesmanager bij Leerhotel het Klooster, heette vervolgens alle gasten welkom in het hotel, gaf een kleine geschiedenisles over het pand en legde uit hoe en sinds wanneer het Leerhotel onderdeel is van MBO-Amersfoort. Tenslotte liet hij Jasper Koenen, een derdejaars student van het Leerhotel, ook nog even het woord pakken, want het was deze week ‘hotel-take over’, de leerlingen hadden het een week voor het zeggen.
Trends in Sales voor 2018
Onno Draaisma, business Coach bij de CanvassCompany, hield zijn verhaal over de trends in Sales het komende jaar. 2018 is het jaar van de hond; het draait dus om trouw, om luisteren naar de baas en doen wat er gezegd wordt. Vertaald naar Sales komt het neer dat we aankomend jaar vooral zeer gerichte vragen moeten stellen en met die vragen aan de slag gaan. Hij illustreerde dit met het oplossen van een moord. Dit lukt je alleen door gericht te vragen en niet in antwoorden te denken. Als dat lukt, zo zegt Onno, dan gaat het goedkomen met de Sales volgend jaar.
De hele presentatie van Onno vind je hier (download pdf).
Focus voor 2018: Content Automation
We hebben er veel van nodig. In alle soorten en maten en het liefst ook niet generiek, maar afgestemd op de doelgroep. Goede content is cruciaal om succesvol te zijn met Marketing Automation. Niels Beernink van Capital ID kwam ons deze meetup inspireren over welke soorten content er zijn en waarom geautomatiseerde content creatie cruciaal wordt voor 2018 in combinatie met Marketing Automation.
De hele presentatie van Niels vind je hier (download pdf).
Na afloop werden we door het Leerhotel getrakteerd op een borrel in het restaurant. Er werd druk nagediscussieerd over alles wat er de revue was gepasseerd. Een geslaagde Meetup en een evenzo geslaagde borrel. Op naar de volgende Meetup (15 februari 2018).
Lijkt het je leuk om ook een interessante meetup bij te wonen? Schrijf je dan nu in voor de volgende sessie op 15 februari 2018!
Vergeet je ook niet op te geven voor de LinkedIn Group: