Marketing Meetup: GDPR of zoals de Hollanders zeggen; de AVG
Op 26 oktober vond weer één van onze, inmiddels befaamde, Marketing Meetups plaats, dit keer in het Berghotel in Amersfoort. De zaal zat propvol met ruim 50 mannen en vrouwen. Ook niet vreemd, want het onderwerp was dit keer GDPR, de wet die handelt over het gebruik van persoonlijke data onder andere voor marketingdoeleinden.
Directe gevolgen van GDPR
Maar liefst drie sprekers deelden hun kennis over GDPR in hun branchegebied. Mark van Horik, Marketing Technology Consultant bij Marketing Guys, beet het spits af met een bevlogen presentatie over de directe gevolgen van de AVG in de manier van omgaan met persoonlijke data en wat in de nieuwe wetgeving onder persoonlijke data valt. Ook deelde hij een handige checklist om op 25 mei 2018 goed voorbereid te zijn.
Passende maatregelen voor de AVG binnen je organisatie
Hierna mocht Rick Santbergen, consultant bij Kader, zijn zegje doen. Zijn verhaal handelde vooral om de organisatorische en technische kant van GDPR binnen je organisatie en welke passende, structurele maatregelen je als organisatie kunt treffen. Daarnaast wees hij de aanwezigen op het feit dat het essentieel is dat hier continu op wordt gecontroleerd en bijgestuurd om ‘in control’ te blijven.
Slechts 36% ligt op schema
De derde en laatste spreker was Gijs Viester, Senior It Consultant bij Vindicta. Hij belichtte het thema vanuit de It-hoek en benadrukte dat er veel werk aan de winkel is omtrent dit onderwerp. Dit illustreerde hij met cijfers waaruit blijkt dat slechts 36% van de bedrijven aangeeft ‘ op schema’ te liggen als het gaat om de voorbereiding op GDPR. Vervolgens gaf hij de mensen 5 stappen mee om je bedrijf voor GDPR klaar te stomen.Alle drie de sprekers deden hun uiterste best zich keurig aan de tijd te houden die ze hadden gekregen en wonderwel lukte dat dit keer ook op een paar minuten na. Tijdens de borrel in de bar van het Berghotel werd achteraf nog driftig gediscussieerd over dit onderwerp. Deze Meetup heeft veel mensen wakker geschud en in ieder geval laten zien dat GDPR een onderwerp is dat veel aandacht verdient de komende maanden.
Meetup bijwonen?
Meer weten over GDPR? Kom dan naar de Marketing Technology Day op 7 november. Wil je ook een keer een Marketing Meetup bijwonen? Hulp nodig bij de implementatie van GDPR in je bedrijf? Neem contact met ons op.