Dashboarding: realtime en helder inzicht
Een groot voordeel van online marketing is dat alles meetbaar is. Dat is echter ook meteen de keerzijde. Er is zoveel data beschikbaar, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe zorg je dan voor een duidelijk (en liefst realtime) overzicht met de data die jij belangrijk vindt? Deze vraag stond centraal tijdens de vierde Marketing Meetup.
Keep it stupid simple
Hielko van der Molen van Dharma benadrukt in zijn presentatie vooral om het simpel te houden. Hij maakt een vergelijking tussen online marketing en het shoppen in een fysieke winkel: het sandwichbord op de stoep is je Adwords campagne, de etalage je website en het is belangrijk dat de kassa goed gevonden wordt. Als iemand niks koopt, wil je ook weten waarom de klant is afgehaakt en hoe je dat kunt veranderen. Dat doe je middels conversie optimalisatie. Beschikbare online data helpt je om bij te sturen. Zonder de juiste data ben je stuurloos. Maar teveel data als navigator gebruiken, is ook een gevaar. Dus: Keep It Stupid Simple. Hielko: ‘Begin gewoon, maak het niet te ingewikkeld en deel het.’
Dat kan met een duidelijk en overzichtelijk dashboard, waarin data van verschillende bronnen wordt gebundeld.
Samen sta je sterk
Samenwerking is belangrijk binnen een organisatie. Een dashboard kun je goed gebruiken om aan mensen in je organisatie te rapporteren en ze te overtuigen van bepaalde keuzes. Het geeft directie en collega’s de mogelijkheid om gerichte vragen te stellen. Zo kun je de discussie aangaan over de inhoud en niet over details. Dwing jezelf ook om het dashboard met enige regelmaat aan te passen.
Keuze voor een dashboard
Elias Crum vertelt waarom hij bij Marketing Guys en ook voor klanten heeft gekozen voor een dashboard:
– Data was laat beschikbaar, vaak pas achteraf.
– Data komt uit verschillende systemen, dus kost het veel tijd om data te verzamelen.
– Er is meer urgentie als je het visueel ziet met negatieve cijfers.
– Een dashboard kan rapportages (deels) vervangen.
Daarom ging Marketing Guys op zoek naar een dashboarding tool, die realtime, duidelijk en overzichtelijk data uit verschillende bronnen kan weergeven. Waarmee je dashboards kunt maken die in één overzicht je KPI’s en de voortgang ervan laat zien.
Waarom Klipfolio?
Om een keuze te maken voor een dashboarding tool, is gekeken naar Tableau, Qlikview en Klipfolio. Marketing Guys, maar ook Dharma, heeft gekozen voor de laatste.
Redenen om te kiezen voor Klipfolio zijn:
– Uitgebreide functionaliteit;
– Pricing geschikt voor doelgroep;
– Klipfolio is een partnergerichte organisatie;
– Gebruikersvriendelijk en laagdrempelig;
– Standaard koppeling met meer dan 1000 databronnen;
– Koppeling met elke tool mogelijk.
Om een idee te krijgen van de uitgebreide mogelijkheden, vind je in de presentatie een aantal links naar standaard dashboards. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Meer weten?
Marketing Guys en Dharma Media helpen je graag verder. Je kunt ook via LinkedIn in de Marketing Meetup groep je ervaringen en kennis delen.
Wil jij volgende keer ook onderdeel zijn van de discussie? Meld je aan voor de volgende Marketing Meetup op donderdag 1 juni.
Deze blog is geschreven door Mirjam Boode, projectmanager bij Marketing Guys.